• Színházi hagyomány és megújulás

    Theatre Heritage and Innovation

PARTNEREK

PROJEKTGAZDA

Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (Budapest)

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet olyan szakmai intézmény, melyet a színházi világ sokféle résztvevője keres fel. Könyvtárunkban lévő szinopszisgyűjteményt és szövegkönyv-gyűjteményt igen sokan használják, drámapedagógusokkal és dramaturgokkal tartjuk a kapcsolatot. Intézményünkben nemcsak a magyar és külföldi színházra vonatkozó előadásbázis található, hanem gazdag videótárral és fotótárral rendelkezünk. Munkánk során konferenciákat, dráma-, színház- és múzeumpedagógiai foglalkozásokat tartunk. A színházi célközönség igényeinek feltérképezésére 2010-2013 nemzetközi színházszociológiai felmérést  között végeztünk, melyben a kortárs dráma szerepére is rákérdeztünk. Mindezek alapján mértük fel, hogy az adott projektben milyen célcsoportokra számítunk. 

 

 

EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK

Jurányi Közösségi Produkciós Inkubátorház (Budapest)

2012 őszén nyílt meg a Jurányi Közös s égi Produkciós Inkubátorház, a hova mára már több mint ötven előadó-művészeti szervezet költözött be: 19 alkotó- és vizuális művészeti csoport, 24 előadó-művészeti egyesület és társulat valamint 8 egyéb civil szervezet. Az egykori középiskola mintegy 6500 négyzetméteres impozáns épül etében irodák, próba termek, raktárak valamint színházterem, galéria , kávézó áll az előadó- és alkotóművészek valamint az idelátogató közönség szolgálatára. A Jurányi Házat a Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület üzemelteti, melyet 2006-ban Kulcsár Viktória alapított a független előadó-művészeti társulatok és előadók támogatás a céljából .A hosszú évek alatt fel gyűlt tapasztalat azt mutatta,  hogy szükség lenne egy olyan házra, intézményre, a hova ezek az együttesek és alkotóművészek együtt beköltözhetnének, ezáltal még jobban racionalizálva működésüket. Így alakult meg az inkubátorház ötlete. 2012 őszén megnyitották a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház kapuit Budán, egy olyan miliőben, a melynek közelében akkor még nem volt színház vagy alkotóműhely. Az intézmény cél ja egy aktív, működő háttér, egy kreatív alkotói bázis, szellemi műhely létrehozása, ahol számos produkció és projekt elő- és utóélete nyerhet biztonságot azáltal , hogy próbák, díszletmunka, jelmezkészítés, zártkörű munkabemutatók valamint raktározás , tárolás , irodai munka, pályázatírás folyhat itt. A cél kettős: egyrészt egy stabil, közös otthont megteremteni az egyre inkább széteső független színházi és alkotóművészeti szektornak, bízva abban, hogy az egy fedél alatti együttes munka, még termékenyebben sarkallja az alkotókat az összefogásra, a közös produkciók létrehozására. Másrészt kialakítani a budai miliőben egy olyan centrumot, a hol a színházbarát fiatalok akárcsak egy kávé mellett vagy egy színházi előadáson szívesen eltöltenek pár órát, és aktív közösségi élettel töltik meg újra az elhagyott oktatási intézményt.

Weblap: http://juranyihaz.hu/

 
Színház- és Filmművészeti Egyetem (Budapest)

A Színház- és Filmművészeti Egyetem hosszú múltra tekint vissza, hiszen 1865. január 2-á n kezdődött a z intézményes magyar nyelvű színészoktatás. Azóta mindig a legjelentősebb színészek, rendezők oktattak az idők során sokat változó intézményben, amely 1948. január 1-jétől Színház- és Filmművészeti Főiskola lett, 2000. január 1-jétől az intézmény egyetemi címet kapott. 1948-tól a színészoktatás mellett a színpadi rendezők, a filmrendezők és opera tőrök, a táncrendezők, a dramaturgok és színházelméleti szakemberek képzése is elkezdődött. Az oktatás alapja akkoriban minden szakon a Sztanyiszlavszkij-rendszer lett, az elméleti tárgyak egy részét ideológiaiak váltották fel, de a gyakorlati képzés nem kapott kellő hangsúlyt. Ugyanakkor kiváló tanárok sora kezdett tanítani. A táncrendező szak néhány év után alakult, mert a néptáncmozgalom országos kiterjedése miatt első sorban és nagy számban táncpedagógusokra volt szükség, tehát 1957-ig ezeket is képezte a főiskola. 1974-79 között Várkonyi Zoltán, a Vígszínház igazgatójának rektorkodása idején az oktatásban az elmélet és gyakorlat aránya egészségesebb lett és létrejött a televíziós szakemberoktatás technikai bázisa is, valamint 1979-ben, sok éves kihagyás után folytatódott a dramaturgképzés. Az 1989-90-es rendszerváltást követően a diákok kezdeményezésére felgyorsult a főiskolai reformok kidolgozása és bevezetése. A színész és rendező főtanszakot összevonták, létrehozták az elméleti tanszéket, az ideológiai tárgyakat törölték, s megkezdődött a drámapedagógusok képzése. 1994 és 2001 között Huszti Péter irányítása alatt az intézmény nemzetközi kapcsolatai kiszélesedtek. Nemzetközi workshopokat rendeztek, amelyeken a világ minden részéről érkeztek főiskolások és egyetemisták, másrészt rendszeressé vált a környező országokban a magyar nyelven képző színházi főiskolák közötti oktatási együttműködés. 1997-ben indult a színházi és 1999-ben a filmes Doctor of Liberal Arts (DLA) iskola.

Weblap: http://www.szfe.hu/hu/

 
 
Dramatikkens hus (Oslo)

A Norvég Kortárs Drámaközpont (Norwegian Centre for New Playwriting) egy országos fejlesztési és kutatói központ, melyet a Norvég Kulturális Minisztérium alapított. A Drámaközpont hivatása, hogy anyagi és művészi támogatást nyújtson alkotóknak számos program keretében. A központ két saját színpadán különféle jellegű munkabemutatókra kerül sor. A Drámaközpont által nyújtott szolgáltatások mindig az adott projektekhez és művészekhez igazodnak, az intézmény egy olyan találkozóhelyként és fórumként kíván működni, amely lehetőséget teremt a kortárs drámaírásról való folyamatos tapasztalatcserére és párbeszédre. Hivatásos norvég drámaírók és producerek támogatásra pályázhatnak új művek létrehozására, együttműködési és kísérleti projektek megvalósítására. A szinopszisok és projektjavaslatok elbírálása folyamatosan történik.

Kapcsolat és további információ: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Weblap: http://www.dramatikkenshus.no

 
Share